خاطرات

خاطرات

برای زنده ماندن دو خورشید لازم است؛ یکی در آسمان و یکی در قلب ...در جستجوی قلبِ زیبا باش نه صورتِ زیبا زیرا هر آنچه زیباست همیشه خوب نمی ماند امـا آنچه خوب است همیشه زیباست ...
خاطرات

خاطرات

برای زنده ماندن دو خورشید لازم است؛ یکی در آسمان و یکی در قلب ...در جستجوی قلبِ زیبا باش نه صورتِ زیبا زیرا هر آنچه زیباست همیشه خوب نمی ماند امـا آنچه خوب است همیشه زیباست ...

خاطرات سفر به عتبات عالیات -بخش هشتم نجف اشرف و کوفه



بنام خدا

ادامه مطالب خاطراتی از سفر به عتبات عالیات، نجف، کربلا و کاظمین - بخش هشتم


 کوفه ای محرم اسرار علی

شاهد خطبه و گفتار علی

کوفه تو چهره حیدر دیدی

تو مناجات علی بشنیدی

کوفه ای بارگه خاطره ها

در کجا بود علی وقت دعا

آنکه می برد بدوشش شبها

به یتیمان پدر مرده غذا

هیچ پرسیدی از آن دل بیدار

که به ویرانه تو را هست چکار

گر تو از بردن نامش خجلی

فاش گویم که علی بود علی



کوفه مرکز خلافت حضرت علی (ع)

اوج شهرت و عزت و افتخار شهر کوفه زمانی است که امام علی (ع) در سال 36 ه.ق این شهر را مرکز حکومت اسلامی قرار داد.این امر کوفه را به مرکزی مهم برای فعالیت های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی بدل کرد و باعث اقبال طوایف و قبایل جامعه اسلامی به این شهر شد.

روزگاری مسجد کوفه مرکز داوری و دادرسی مولای متقیان حضرت علی (ع) بود و به هنگام ظهور نیز مرکز داوری و دادرسی فرزند برومندش حضرت بقیة الله (عجل الله تعالی) خواهد بود.

امیر مومنان (ع) در یک خطبه ویژگی مسجد کوفه را بیان فرموده که بخشی از آن عبارتست از:

ای اهل کوفه ، خداوند به شما نعمت هائی عطا فرموده که به هیچ فرد دیگری عطا نکرده است. از برتری محل برگزاری نماز شما این است که اینجا خانه حضرات آدم ، نوح و ادریس(ع)  و عبادتگاه ابراهیم خلیل و عبادتگاه برادرم خضر بود و امروزه محل عبادت و متاجات من است.برای مسجد کوفه زمانی فرا میرسد که محل برگزاری نماز مهدی (عجل الله تعالی ) از تبار من و محل عبادت هر مومن می شود. هیچ مومنی در روی زمین نمی ماند ، جز اینکه به این مسجد بیاید ، یا قلبش برای این مسجد پر بزند.

مقام دکة القضاء:

غرفه ای بوده در مسجد کوفه که امیرالمومنین علی(ع) در آنجا قضاوت می کرده است و ستون کوتاهی در آنجا بوده که بر روی آن این آیه شریفه را نوشته بودند«ان الله یامر بالعدل و الاحسان»

مقام بیت الطشت:

بیت الطشت همان مکانی است که یکی از معجزات حضرت علی(ع) در آنجا اتفاق افتاد و داستانش چنین است:دختری برای استحمام ،میان نهر آب رفته بود ، زالوئی وارد بدنش شده و با مکیدن خون ، کم کم بزرگ شده و باعث متورم شدن شکمش می شود. برادران دختر به او بد گمان شده و تصمیم به قتل وی می گیرند و برای حکم آن، نزد حضرت علی(ع) می روند. آن حضرت دستور داد در کنار دکةالقضاء خیمه ای زدند و دخترک را در آن خیمه نشاندند، آن گاه به قابله کوفه امر کرد که آن دختر را معاینه کند.قابله پس از معاینه گفت: این دختر آبستن است.حضرت برای اثبات بی گناهی دختر دستور داد ، طشتی مملو از لجن آوردند و دخترک را روی آن نشاندند، زالو با استشمام بوی  لجن از شکم دختر بیرون آمد و با این معجزه امیرالمومنین علی(ع) بی گناهی دختر را ثابت کرد(الانوارالعلویه،شیخ جعفر نقدی) . مقام سفینه نوح

شهرت این مکان به خاطر روایات فراوانی است که محل ساخت کشتی نوح ، فوران آب از تنور و محل فرود کشتی را ، مسجد کوفه می دانند.

و مقامات دیگری که نام آنها را برایتان نوشتم و برای هر کدام از آنها عبادات و دعای خاصی وجود دارد که بیان آنها در این مقال نمی گنجد.

بهر حال نماز ظهر و عصر را به جماعت در این مسجد خواندیم و پس از آن برای برگشت با اتوبوس به سمت هتل حرکت کردیم.تا استراحتی کرده و بعدازظهر به حرم برویم.البته امروز یعنی پنج شنبه روز آخر اقامت ما در نجف اشرف می باشد و فردا صبح بعد از نماز صبح و خوردن صبحانه به سمت کرب و بلا(کربلا) حرکت خواهیم کرد.

ادامه مطالب در پست بعدی...انشاالله


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.