خاطرات

خاطرات

برای زنده ماندن دو خورشید لازم است؛ یکی در آسمان و یکی در قلب ...در جستجوی قلبِ زیبا باش نه صورتِ زیبا زیرا هر آنچه زیباست همیشه خوب نمی ماند امـا آنچه خوب است همیشه زیباست ...
خاطرات

خاطرات

برای زنده ماندن دو خورشید لازم است؛ یکی در آسمان و یکی در قلب ...در جستجوی قلبِ زیبا باش نه صورتِ زیبا زیرا هر آنچه زیباست همیشه خوب نمی ماند امـا آنچه خوب است همیشه زیباست ...

خاطرات سفر به عتبات عالیات -بخش هشتم نجف اشرف و کوفه



بنام خدا

ادامه مطالب خاطراتی از سفر به عتبات عالیات، نجف، کربلا و کاظمین - بخش هشتم


 کوفه ای محرم اسرار علی

شاهد خطبه و گفتار علی

کوفه تو چهره حیدر دیدی

تو مناجات علی بشنیدی

کوفه ای بارگه خاطره ها

در کجا بود علی وقت دعا

آنکه می برد بدوشش شبها

به یتیمان پدر مرده غذا

هیچ پرسیدی از آن دل بیدار

که به ویرانه تو را هست چکار

گر تو از بردن نامش خجلی

فاش گویم که علی بود علی



کوفه مرکز خلافت حضرت علی (ع)

اوج شهرت و عزت و افتخار شهر کوفه زمانی است که امام علی (ع) در سال 36 ه.ق این شهر را مرکز حکومت اسلامی قرار داد.این امر کوفه را به مرکزی مهم برای فعالیت های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی بدل کرد و باعث اقبال طوایف و قبایل جامعه اسلامی به این شهر شد.

روزگاری مسجد کوفه مرکز داوری و دادرسی مولای متقیان حضرت علی (ع) بود و به هنگام ظهور نیز مرکز داوری و دادرسی فرزند برومندش حضرت بقیة الله (عجل الله تعالی) خواهد بود.

امیر مومنان (ع) در یک خطبه ویژگی مسجد کوفه را بیان فرموده که بخشی از آن عبارتست از:

ای اهل کوفه ، خداوند به شما نعمت هائی عطا فرموده که به هیچ فرد دیگری عطا نکرده است. از برتری محل برگزاری نماز شما این است که اینجا خانه حضرات آدم ، نوح و ادریس(ع)  و عبادتگاه ابراهیم خلیل و عبادتگاه برادرم خضر بود و امروزه محل عبادت و متاجات من است.برای مسجد کوفه زمانی فرا میرسد که محل برگزاری نماز مهدی (عجل الله تعالی ) از تبار من و محل عبادت هر مومن می شود. هیچ مومنی در روی زمین نمی ماند ، جز اینکه به این مسجد بیاید ، یا قلبش برای این مسجد پر بزند.

مقام دکة القضاء:

غرفه ای بوده در مسجد کوفه که امیرالمومنین علی(ع) در آنجا قضاوت می کرده است و ستون کوتاهی در آنجا بوده که بر روی آن این آیه شریفه را نوشته بودند«ان الله یامر بالعدل و الاحسان»

مقام بیت الطشت:

بیت الطشت همان مکانی است که یکی از معجزات حضرت علی(ع) در آنجا اتفاق افتاد و داستانش چنین است:دختری برای استحمام ،میان نهر آب رفته بود ، زالوئی وارد بدنش شده و با مکیدن خون ، کم کم بزرگ شده و باعث متورم شدن شکمش می شود. برادران دختر به او بد گمان شده و تصمیم به قتل وی می گیرند و برای حکم آن، نزد حضرت علی(ع) می روند. آن حضرت دستور داد در کنار دکةالقضاء خیمه ای زدند و دخترک را در آن خیمه نشاندند، آن گاه به قابله کوفه امر کرد که آن دختر را معاینه کند.قابله پس از معاینه گفت: این دختر آبستن است.حضرت برای اثبات بی گناهی دختر دستور داد ، طشتی مملو از لجن آوردند و دخترک را روی آن نشاندند، زالو با استشمام بوی  لجن از شکم دختر بیرون آمد و با این معجزه امیرالمومنین علی(ع) بی گناهی دختر را ثابت کرد(الانوارالعلویه،شیخ جعفر نقدی) . مقام سفینه نوح

شهرت این مکان به خاطر روایات فراوانی است که محل ساخت کشتی نوح ، فوران آب از تنور و محل فرود کشتی را ، مسجد کوفه می دانند.

و مقامات دیگری که نام آنها را برایتان نوشتم و برای هر کدام از آنها عبادات و دعای خاصی وجود دارد که بیان آنها در این مقال نمی گنجد.

بهر حال نماز ظهر و عصر را به جماعت در این مسجد خواندیم و پس از آن برای برگشت با اتوبوس به سمت هتل حرکت کردیم.تا استراحتی کرده و بعدازظهر به حرم برویم.البته امروز یعنی پنج شنبه روز آخر اقامت ما در نجف اشرف می باشد و فردا صبح بعد از نماز صبح و خوردن صبحانه به سمت کرب و بلا(کربلا) حرکت خواهیم کرد.

ادامه مطالب در پست بعدی...انشاالله


هفتم ذی الحجه سالروز شهادت امام محمد باقر علیه السلام



بنام خدا

هفتم ذی الحجه سالروز شهادت امام محمد باقر علیه السلام

زندگینامه امام باقر(ع)

امام باقر علیه ‏السلام ، فرزندِ امام سجاد علیه ‏السلام است. نام مادر ایشان، «فاطمه» است که دختر امام حسن مجتبی علیه ‏السلام است. امام باقر علیه ‏السلام ، در روز سوم ماه صفر، در شهر مدینه به دنیا آمد و چون در علم و دانش، از همه مردم زمان خودشان، داناتر بود و رازهای بزرگ علمی و مسایل پیچیده دانش را کشف می کرد، به ایشان لقب «باقرالعلوم»، یعنی کسی که علمها رامی شکافد، دادند. امام باقر علیه ‏السلام ، در جریان کربلا حضور داشتند و سن مبارک ایشان، چهار سال بود.

در زمان امام باقر (ع) ولید بن عبدالملک و سلیمان بن عبدالملک و عمر بن عبد العزیز و یزید بن عبدالملک و هشام بن عبدالملک خلافت داشته اند. ...

ویژگیهای اخلاقی

یکی از ویژگیهای خیلی خوب امام محمد باقر علیه السلام این بود که هر وقت به دوستانش نزدیک می شد با آنها دست می داد و می فرمود: این کار، دلها را به هم نزدیکتر و مهربانتر می کند و دشمنیها را از بین می برد. همین اخلاق خوب امام بود که باعث می شد تا مردم ایشان را دوست داشته باشند و حتی این برخوردهای با محبت و احترام باعث می شد که خیلی از کسانی که با ایشان بد بودند به ایشان احترام بگذارند و حتی با آن حضرت دوست بشوند.

چگونگی شهادت

هشام، خلیفه و حاکم زمانِ امام باقر علیه ‏السلام ، یکی از نزدیکانش را مامور کرد تا امام باقر علیه ‏السلام را شهید کند، آن مرد بدکار هم حضرت باقر علیه ‏السلام را مسموم کرد و باعث شد تا امام، در روز دوشنبه هفتم ذی حجه سال 114 هجری، در شهر مدینه به شهادت رسید. آن حضرت 57 سال در این جهان زیست. از این مدت چهار سال با جدش امام حسین علیه السلام و پس از وی 35 سال با پدرش زندگی کرد و 18 سال بقیه عمرش را به تنهایی به سر برد.

مرقد مطهر امام باقر علیه السلام

قبر نورانی حضرت باقر علیه ‏السلام ، در کشور عربستان و در شهر مدینه در قبرستان بقیع قرار دارد. هر سال، حاجیان زیادی در این قبرستان، بر سر مزار چهار امام غریبی که آنجا دفن شده اند، حاضر می شوند. امام حسن مجتبی علیه ‏السلام ، امام سجاد علیه ‏السلام ، امام باقر علیه ‏السلام و امام صادق علیه ‏السلام ، چهار امامی هستند که در کنار هم و در قبرستان بقیع دفن می باشند...

منبع : پایگاه اطلاع رسانی حوزه

خاطرات سفر به عتبات عالیات -بخش هفتم نجف اشرف و کوفه


اطراف کوفه مرکز حکومت امیرالمومنین علی (ع)

بنام خدا

ادامه مطالب خاطراتی از سفر به عتبات عالیات، نجفاشرف و کوفه - بخش هفتم

بعد از یک استراحت کوتاه قبل از اذان صبح به حرم امیرالمومنین حضرت علی (ع) رفتیم و بعد از زیارت و نماز های مستحبی ، نماز صبح را به جماعت خواندیم و بعد از نماز هم مداح کاروان نیم ساعتی دعا و مداحی داشت و قرار شد به هتل برویم و پس از صرف صبحانه به سمت مسجد سهله حرکت کنیم .با اتوبوسی که تهیه شده بود به سمت مسجد سهله رفتیم که معروف است که امام صادق فرمودند این جا منزل حضرت صاحب الامر است و ایشان با اهل و عیالش در اینجا فرود خواهد آمد.همچنین در این مسجد مقامات زیادی وجود دارد از جمله اینکه منزل حضرت ادریس و حضرت ابراهیم (ع) بوده و محل ورود و مسکن حضرت خضر(ع) است.

امام صادق همچنین فرمودند: هیچ پیامبری نیست که در این مسجد نماز نخوانده باشدو هرکه در این مسجد اقامت کند مانند آنست که در خیمه رسول خدا(ص) اقامت کرده است.

در این مسجد مقام امام صادق(ع) ، مقام حضرت ابراهیم(ع) ، مقام و منزل حضرت ادریس(ع) مقام حضرت خضر(ع) مقام انبیاء و صالحین ، مقام امام زین العابدین (ع) و مقام حضرت حجت امام مهدی (عج) وجود دارد که در هر مقام تاکید شده دو رکعت نماز خوانده و پس از تسبیح حضرت فاطمه زهرا (س) دعای مخصوص آن را بخوانند.

بعد از انجام عبادت و زیارت مسجد سهله به سمت کوفه حرکت کردیم و در مسیر نقطه ای را نشان دادند و گفتند منزل حضرت امام خمینی (ره) اینجا بوده سپس از منزل حضرت علی (ع) بازدیدی داشتیم (عکس بالای صفحه از این مکان است).آنگاه به سمت مسجد کوفه که مرکز خلافت مولا امیرالمومنین حضرت علی (ع) بوده رفتیم و با توجه به مقامات زیادی که در این مسجد وجود دارد لازمست که در 17 نقطه مسجد نماز دو رکعتی خوانده شود(البته مستحب است).اما مقامات این مسجد عبارتند از :مقام حضرات ابراهیم(ع)،خضر (ع)،آدم (ع) ، نوح (ع)، مقام جبرئیل (ع) ، مقام امام زین العابدین (ع)، دکة القضاء،بیت الطشت،سفینه نوح(ع)، دکة المعراج، محراب شهادت امام علی(ع) ، مقام و محراب امام صادق (ع)، مرقد مسلم بن عقیل (ع) و مرقد مختار ثقفی و مرقد هانی بن عروه.که برای بعضی از این مکانها و مقامات در پست بعدی نکاتی را خواهم گفت. ان شاءالله


برنامه هفتگی کوهنوردی گروه ما


بنام خدا
باید برای شما بگم که چند سالی هست که بنده و تعدادی از دوستان که هر هفته تعدادشان متغییر میباشد،روزهای پنج شنبه از صبح زود یعنی بعد از نماز صبح جهت یک ورزش سالم و استفاده از طبیعت خوب خدا ،به کوه های اطراف شهر یزد میرویم و چند ساعتی را فازغ از همه مسائل روزانه به استفاده از این نعمت خدادادی(طبیعت خوب و زیبا و هوای سالم) میپردازیم و پس از کسب انرژی لازم به شهر و زندگی روزانه باز میگردیم.
این هفته برنامه کوهنوردی با انتخاب مدیر گروه کوه های بخش دره گاهان و مسیری که معروف به مسیر آبشار هست ،بود که بسیار خوب و مفید بود .تعدادی از عکس های گرفته شده در این برنامه را برایتان در ادامه خواهم گذاشت.
لازم بذکر است که بدلیل بارندگی کمی که امسال در یزد انجام شد متاسفانه آبشار این محل بدون آب میباشد و فقط چند چشمه داخل دره های مختلف دارای آب جاری هستند که توانسته اند محیطی سبز و زیبا بوجود بیاورند.








امیدوارم همه دوستان و عزیزانی که اینگونه فرصت ها برایشان فراهم هست از این نعمت الهی خوب استفاده کنند.

خاطرات سفر به عتبات عالیات -بخش ششم نجف اشرف و کوفه



بنام خدا

ادامه مطالب سفر زیارتی به عتبات عالیات - نجف و کوفه

بعد از صرف صبحانه تلاش کردم با لب تاپ که همراه برده بودم کمی کار کنم و سری به سایت های ایرانی بزنم و اخبار را مرور کنم،متاسفانه بعلت اینکه ویندوز لب تاپ اصلی نبود ،سیستم اجازه وصل شدن به وای فای هتل را نمیداد و لذا با هماهنگی مسئول ایرانی هتل به یکی از خیابان های اصلی که در آن کامپیوتر و تجهیزات جانبی می فروختند ، رفتم و در آنجا هم یکی از کارشناسان تعمیرگاه های تخصصی کامپیوتر حدود نیم ساعت به لب تاپ وررفت اما در نهایت گفت با این برنامه نمی شود و باید برنامه اصلی نصب شود و چون اینکار زمانبر بود، قرار شد لب تاپ را بعد از نماز تحویل بگیرم و لذا از همانجا به سمت بازار بزرگ نجف رفتم تا از آن طریق خودم را قبل از نماز به حرم امیرالمومنین برسانم.

در طول مسیر بدلیل همراه نداشتن پول ایرانی به یک صرافی رفتم و یک صد دلاری را با پول ایرانی که معادل سیصد و سی هزارتومان بود ،تعویض کردم ضمنا یک سیم کارت عراقی هم متعلق به شرکت زین را به مبلغ 25 هزارتومان خریدم تا بتوانم با آن با ایران تماس داشته باشم(البته با آنهائی که شبکه اجتماعی نداشتند و از اینترنت استفاده نمی کردند.

حدود یکساعت مانده به اذان ظهر به حرم رسیدم و با توجه به شلوغ نبودن حرم در این ساعات یک زیارت دلنشین کرده و ضمن خواندن نماز زیارت پیامبران و امام علی (ع)  و تحیت حرم مجددا از جانب دوستان و ملتمسین دعا و خانواده و....زیارتی انحام داده و نماز از حانب آنها خواندم و چون فرصت بود و چندین بار زیارت حرم را انجام دادم از حرم خارج شده و برای قرائت فاتحه بر سر قبورو مرقد علما و یزرگان مدفون در اطراف حرم رفتم و پس از آن برای نماز جماعت به صفوف نماز پیوستم.بعد از نماز جماعت ،مجددا زیارتی انجام دادم و برای گرفتن لپ تاپ و صرف ناهار به هتل برگشتم.خوشبختانه لب تاپ آماده بود و لذا بمحض رسیدن به هتل به سایت های مختلف از جمله راسخون سرکشی کردم و جند عکس گرفته شده ار مکانهای زیارتی را برای سایت و تالار گردشگری ارسال کردم.

بعد از صرف ناهار و کمی استراحت با هماهنگی مدیر کاروان برای بازدید از اماکن اطراف نجف بصورت گروهی حرکت کردیم و از مسجد حنانه که روایت زیادی در مورد حضور سر سیدالشهدا امام حسین (ع) بمدت یک شب در آنجا مطرح هست و یا اینکه هنگام انتقال پیکر مطهر امام علی(ع) و زمانیکه از کنار این مسجد رد می شده ،صدای ناله های بلندی از درون آنجا شنیده شده،در آن مسجد بیان شده بازدیدی داشتیم. سپس از مرقد کمیل ابن زیاد که از یاران باوفای حضرت علی (ع) بودند بازدیدی کردیم همچنین در سر راه به مرقد میثم تمار هم سری زدیم.قرار شد شهر کوفه و مسجد سهله را فردا ببینیم.

لذا به نجف برگشته و برای شرکت در نمار جماعت مغرب و عشاء به حرم رفتیم و نماز را خوانده ، زیارتی مختصری انجام دادیم و برای صرف شام به هتل برگشتیم تا پس از گرفتن انرژی تازه و تحدید قوا به حرم برگردیم.بعد از شام مجددا به حرم آمدیم و تا ساعت حدود 12 شب در حرم ماندیم .آنگاه برای یک استراحت دوساعته به هتل برگشتیم.

ادامه مطالب در پست بعدی .....انشاالله